Wat zijn de redenen om levensonderhoud te voorkomen? Levensonderhoud wordt beschouwd als een van de zaken die iemands geest het meest bezighoudt en die bij hem angst kan veroorzaken als hij er overmatig over nadenkt, aangezien het een van de noodzakelijke en onmisbare vereisten is.

Er zijn een aantal acties die veel mensen ondernemen die hen ontberingen en armoede bezorgen. Wat zijn deze acties? Daarover zullen we vandaag in dit artikel leren, dus volg ons.

Redenen voor schaarste en gebrek aan levensonderhoud

Er zijn enkele redenen die iemand kunnen beletten in zijn levensonderhoud te voorzien of zegeningen van hem kunnen wegnemen, waaronder de volgende:

  • Ver verwijderd zijn van de Heer der werelden en Zijn gedachtenis verwaarlozen

Er zijn velen van hen die zich laten leiden door de verlangens en genoegens van de wereld, en de geneugten ervan leiden hen af ​​van het primaire doel waarvoor ze geschapen zijn, namelijk het aanbidden van Hem, de Almachtige, en dus zijn ze achteloos. Voor een dienaar die in beslag wordt genomen door het verkrijgen van levensonderhoud en nalaat de verplichte daden van aanbidding te verrichten, zal zijn levensonderhoud worden beperkt, en zoals de Almachtige God zei in Zijn Machtige Boek in Surah Hypocrites:

(O jullie die geloven, laat je rijkdom of je kinderen je niet afleiden van het gedenken van Allah. Maar wie dat ook doet, dat zijn de verliezers.)

  • Woeker en verboden winst

Woeker wordt beschouwd als een van de grootste zonden die mensen van levensonderhoud beroven. Het omgaan met iets dat de Heer der Werelden onder Zijn dienaren verboden heeft gemaakt, heeft veel negatieve gevolgen, zowel voor het individu als voor de samenleving.

De Almachtige God zei in Zijn Machtige Boek (God roeit woeker uit en koestert liefdadigheid, en God houdt niet van elke zondige ongelovige):

De consequentie van woeker leidt tot armoede, verlies en het verlies van zijn levensonderhoud. Op gezag van Amr ibn al-Aas, moge God tevreden met hem zijn, op gezag van de Boodschapper van God, moge de vrede en zegeningen van God zij met hem, dat hij zei: (Er zijn geen mensen bij wie woeker voorkomt, maar zij houden zich aan de Sunnah, en er zijn geen mensen bij wie omkoping voorkomt, maar zij worden overvallen door terreur).

Redenen voor het gebrek aan levensonderhoud voor het gezin

  • God niet danken voor Zijn zegeningen

Een persoon moet er zeker van zijn dat de Heer der Werelden de Gever en Gever is, en Hij is degene die het levensonderhoud onder Zijn dienaren verdeelt, waardoor ze rijk en arm worden. Hij moet zich realiseren dat alle redenen die hem voorbereiden op het verkrijgen van levensonderhoud zijn een zegen en voorziening van Hem, de Almachtige.

Hij is de Voorziener door Zijn macht en Zijn bestuur, niet door het bestuur van een van Zijn schepselen. Dit is wat van de dienaar vereist dat hij Hem dankt voor Zijn zegeningen en niet opschept over de overvloed van Zijn voorziening in het bijzijn van mensen. Zonder Gods succes en genade zou deze voorziening niet tot hem zijn gekomen. Wie God niet dankt voor Zijn zegeningen, de Almachtige God zal ze van hem wegnemen en hem er niet mee zegenen.

  • Gods wijsheid ligt in het treffen van voorzieningen tussen mensen

God de Almachtige zei in Zijn Machtige Boek in Surah An-Nahl:

(En God heeft sommigen van jullie bevoordeeld boven anderen wat betreft voorzieningen. Dus waarom verkiezen degenen die hun eigen voorzieningen prefereren boven wat hun rechterhand bezit? Daarin zijn ze hetzelfde. Ontkennen ze de genade van God?)

Uit het koranvers blijkt duidelijk dat er een verschil is tussen mensen in hun levensonderhoud: sommigen van hen zijn rijk en anderen arm. De rijken betalen zakat, en de armen profiteren ervan, en er is gelijkheid in het levensonderhoud.

Waarom wordt levensonderhoud onthouden?

Veel mensen vragen zich af

Waarom wordt levensonderhoud onthouden?

Dit kan worden toegeschreven aan een aantal redenen, namelijk:

  • De afhankelijkheid van de dienaar en het onvermogen om de middelen te gebruiken die leiden tot het verkrijgen van levensonderhoud

    In termen van werk, hard werken en toewijding om dit te bereiken.

  • Gepreoccupeerd zijn met het verdienen van geld en het verwaarlozen van enkele van de plichten en verplichtingen die hen worden opgelegd

    Zelfs als de dienaar veel onderhoud ontvangt, worden hem goedheid en zegeningen ontnomen.

  • Dat een persoon wordt gekenmerkt door gierigheid en niet graag geld uitgeeft ter wille van God

    Almachtig, en het niet betalen van zakat op geld.

  • Nalatigheid bij sommige handelingen die kunnen worden omschreven als polytheïsme

    Zoals zweren bij iemand anders dan de Almachtige God, en dergelijke.

  • Dat de dienaar Gods genade op hem vergeet

    Hij schrijft de gunsten en geschenken die hij kan ontvangen toe aan ieder mens.

  • Blijf weg van het toevlucht nemen tot Gods wet

    Wat wordt gevonden in de Heilige Koran en de Sunnah van de Edele Profeet, en het toevlucht nemen tot de wetten en wetten die de mens stelt volgens zijn grillen.

  • Illegaal geld eten,

    Zegening wordt alleen verkregen door wettig verdienen en geld, en het consumeren van woeker is bedreigd met een pijnlijke bestraffing.

Redenen voor gebrek aan levensonderhoud en grote schulden

Er zijn redenen en aanwijzingen voor een gebrek aan levensonderhoud in de Heilige Koran en de Sunnah van de Edele Profeet, die als volgt kunnen worden vermeld:

  • Het snijden van de baarmoeder

    Het is een van de belangrijkste oorzaken van gebrek aan levensonderhoud. Op gezag van Anas bin Malik, moge God tevreden met hem zijn, zei hij: Ik hoorde de Boodschapper van God, moge God hem zegenen en vrede schenken, zeggen: ( (Wie ervan houdt dat zijn levensonderhoud wordt uitgebreid en dat zijn leven voorspoedig is, laat hem God vrezen en Zijn genade behouden.)

  • Gebrek aan discipline bij het vragen om levensonderhoud van God.

    Op gezag van Abu Musa zei hij: We waren met de Profeet, moge God hem zegenen en vrede schenken, op reis, en toen we opstegen, zeiden we “Allahu Akbar.” Hij zei: “Vier onder u, want u roept geen dove of afwezige persoon aan. U roept een toehoorder aan, een Alziende en Eén die dichtbij is.”

  • Geen zakaat betalen aan de armen.

    De Almachtige God zei: “Zeg: ‘Hij is in staat om een ​​kwelling van boven of van onder je voeten over je heen te sturen, of om je in facties te verdelen en een van jullie het geweld van elkaar te laten proeven.’”

  • Niet vertrouwen op de Almachtige God bij het vervullen van verschillende belangen

    Op gezag van Omar Ibn Al-Khattab, moge God tevreden met hem zijn, op gezag van de Profeet, moge Gods gebeden en vrede met hem zijn, zei hij: (Als u uw vertrouwen op God had gesteld zoals Hij verdient, zou Hij voor jou zou hebben gezorgd zoals Hij voor vogels zorgt. Je zult ‘s ochtends uitgeput vertrekken en met een vol gevoel weggaan.)

  • gebrek aan vergeving,

    Het vragen van vergeving is een van de belangrijkste middelen om iemands levensonderhoud te vergroten. Op gezag van Ibn Abbas, moge God tevreden zijn met hen beiden, zei hij: De Boodschapper van God, moge Gods gebeden en vrede met hem zijn, zei: “Wie ook verplicht is om vergeving te vragen, zal God voor hem een ​​uitweg uit elke nood maken, en een verlichting en voorziening voor hem uit elke zorg.’ Dit is waar hij het niet verwachtte.’

Zonden die het levensonderhoud belemmeren

Het begaan van zonden en ongehoorzaamheid en het toelaatbaar maken van wat de Almachtige God verbiedt, behoren tot de belangrijkste redenen die leiden tot een beperkt levensonderhoud en het ontnemen van de zegeningen ervan.

Het schept ook zorgen en verdriet in iemands hart en zorgt ervoor dat hij een toestand van gebrek aan vrede en rust ervaart. Een slaaf kan beroofd worden van een levensonderhoud dat voor hem geschreven is als gevolg van het begaan van een bepaalde zonde of ongehoorzaamheid.

De Profeet, de Uitverkorene, moge God hem zegenen en vrede schenken, zei: (Een man wordt van zijn levensonderhoud beroofd vanwege de zonde die hem overkomt).

Overspel plegen

Dit leidt ertoe dat iemand een aantal ernstige lichamelijke ziekten oploopt, zoals AIDS, en het is ook een van de belangrijkste oorzaken van armoede en verlies van levensonderhoud.

Deze zonde wordt op veel plaatsen in verband gebracht met armoede vanwege de grote impact ervan op de corruptie van samenlevingen.

Ook heeft de Heer der Werelden degene die dit begaat bedreigd met een pijnlijke kwelling.

Op gezag van Abdullah Omar, moge God tevreden met hem zijn, op gezag van de Boodschapper van God, moge Gods gebeden en vrede met hem zijn, dat hij zei: (Overspel veroorzaakt armoede), net zoals de Almachtige God zei: “En kom niet in de buurt van overspel, want het is onfatsoenlijk en het kwaad is de weg.”

Misleiding in maten en balansen, en het onderschatten van mensen in hun gewichten.

Het is een van de dingen die de Edele Boodschapper, moge God hem zegenen en vrede schenken, verbood, omdat het tot veel straffen leidt, waarvan armoede en verlies van levensonderhoud de belangrijkste zijn.

De middelen van bestaan ​​zijn zes bereikt

Er zijn veel redenen die de Heer der Werelden, glorie zij Hem, heeft voorgeschreven voor zijn dienaren, die hen zegeningen en een toename van hun levensonderhoud schenken, waaronder de volgende:

  1. Het bereiken van vroomheid van de Heer der Werelden en het uitvoeren van gehoorzaamheid en aanbidding

    Hetgeen de Almachtige ons opdroeg te doen, om te voorkomen dat we in overtredingen, zonden en verboden dingen vervallen, en om Zijn toezicht op ons in al onze daden en daden te gedenken.

  2. Een goed vertrouwen in God in alle zaken

    Klein en groot, rekening houdend met redenen, werk, toewijding en streven naar levensonderhoud.

  3. Toon snel berouw en zoek vergeving voor zonden en overtredingen

    gepleegd, en een pact met zichzelf sluiten om er niet meer naar terug te keren, en vele soorten goede daden verrichten.

  4. Familiebanden, het eren van je ouders en het bezoeken van je familie

    En familieleden

    En vrienden, dit alles wordt beschouwd als een deur naar levensonderhoud, zegeningen en het verkrijgen van de genade van de Almachtige God.

  5. Het onderhouden van gebeden op de aangegeven tijden

    En gedenk de Almachtige regelmatig en dank Hem altijd voor zijn grote en talloze zegeningen en genade.

  6. A

    Om meer liefdadigheid te geven, zelfs met een beetje geld,

    Het is een van de belangrijkste redenen om het levensonderhoud en de zegeningen daarin te vergroten, en het brengt ook al het goede voor de mens en weert al het kwade af.

De grootste reden om het levensonderhoud te vergroten

Er zijn ook enkele andere redenen die tot een overvloedig levensonderhoud leiden, die als volgt kort kunnen worden vermeld:

  • Dichter bij de Almachtige God komen door middel van smeekbeden, aangezien smeekbeden een van de grootste daden van aanbidding en de beste nabijheid zijn, omdat het de verbinding vormt tussen de dienaar en zijn Schepper.

  • Het reciteren van de Heilige Koran, het nadenken over de verzen ervan en het nadenken over de betekenissen ervan, want de Koran zal op de Dag der Opstanding als bemiddelaar voor zijn metgezel komen.

  • Streef naar eerlijkheid bij het kopen en verkopen, vermijd bedrog op de weegschaal en blijf weg van immoraliteit en het analyseren van wat de Almachtige God heeft verboden.

  • Vriendelijkheid voor de armen en behoeftigen en vriendelijkheid voor de zwakken en hulpelozen.

  • Wegblijven van het begaan van zonden en overtredingen en oprecht berouw tonen aan de Heer der Werelden.

  • Het uitvoeren van Hajj- en Umrah-rituelen indien mogelijk.

  • De heerschappij van Gods wet in het leven van een moslim en het niet toevlucht nemen tot iemand anders.

  • Het huwelijk is een van de redenen die tot een overvloedig levensonderhoud leiden.

  • Blijf vergeving zoeken.

  • Verhoog uw smeekbede voor de uitbreiding van het levensonderhoud.

Herinneringen die levensvreugde brengen

O God, schenk mij voldoende, wettig en goed voedsel zonder moeilijkheden, en beantwoord mijn gebeden zonder antwoord.

En ik zoek toevlucht bij U tegen de twee schandalen van armoede en schulden: O God, O Voorziener van de bedelaars, O Barmhartig van de armen, O Bezitter van kracht, O Beste helper, O Beschermer van de gelovigen, O Helper van hen die hulp zoeken, U aanbidden wij en U zoeken wij hulp. O God, als mijn levensonderhoud in de lucht is, zend het dan naar beneden, ook al is mijn levensonderhoud op aarde. Dus breng het naar buiten, en als het ver weg is, breng het dan dichterbij, en als het dichtbij is, maak het dan gemakkelijk, en als het er veel zijn, zegen het dan, O Meest Barmhartige van de Genadevolle.

“O God, bescherm mij met Uw wettige daden tegen Uw verboden dingen, en maak mij verrijkt door Uw genade van anderen dan U.”… Oh God, maak mijn levensonderhoud dienstbaar aan mij.

En bescherm mij tegen gretigheid en vermoeidheid bij het zoeken ernaar, tegen de preoccupatie van zorgen, en tegen vernedering tegenover de schepping. O God, maak een wettige voorziening gemakkelijk voor mij en bespoedig deze voor mij, o Beste Responder.

O Verwijderaar van struikelblokken, O Beoordelaar van behoeften, vervul mijn behoeften, verlicht mijn nood en zorg voor mij van waar ik het niet verwachtte.

. O God, schenk mij een levensonderhoud waarbij U er geen enkele aansprakelijkheid voor op zich neemt, noch in het hiernamaals op hem, door Uw genade, O Meest Barmhartige van degenen die barmhartig zijn.

Een smeekbede voor de overvloed aan levensonderhoud

O God, schenk ons ​​een wettig, goed en gezegend levensonderhoud zoals U liefhebt en tevreden bent, Heer der werelden

…O God, maak onze voorziening ruim voor ons, ons verzoek gemakkelijk en onze bestemming dichtbij, en val mij niet lastig met een verzoek, tenzij U daarin levensonderhoud voor mij hebt verordend, want U bent vrij van mijn kwelling. Ik heb Uw genade nodig, dus zegen Mohammed en de familie van Mohammed, en schenk Uw zegeningen aan Uw dienaar. U bent van grote deugd.

Heilige hadiths over levensonderhoud

Op gezag van Jaber bin Abdullah, moge God tevreden zijn met hen beiden: De Boodschapper van God, moge God hem zegenen en vrede schenken, zei:

((Stel het levensonderhoud niet uit, want geen enkele dienaar zal sterven totdat hij het laatste levensonderhoud heeft bereikt dat hem toebehoort. Vrees dus God en wees genereus in het zoeken: nemen wat toegestaan ​​is en achterlaten wat verboden is)).

Op gezag van Abu Hurairah – moge God tevreden met hem zijn – zei hij: De Boodschapper van God – moge God hem zegenen en vrede schenken – zei: “God de Almachtige zei:

“O zoon van Adam, wijd jezelf aan het aanbidden van Mij. Ik zal je borst vullen met rijkdom en je armoede verlichten. Anders zal Ik je borst vullen met werk en zal ik je armoede niet verlichten.”

Muslim heeft overgeleverd op gezag van Abdullah bin Amr bin Al-Aas, moge God tevreden zijn met hen beiden, die zei: Ik hoorde de Boodschapper van God, moge God hem zegenen en vrede schenken, zeggen:

(God schreef de scheppingsbesluiten vijftigduizend jaar op voordat Hij de hemel en de aarde schiep. Hij zei: En Zijn troon staat op het water.)

Op gezag van Abu Darda, moge God tevreden met hem zijn, op gezag van de Profeet, moge God hem zegenen en vrede schenken, zei hij:

((Inderdaad, de dienaar zoekt meer voedsel dan wat hij zoekt voor zijn ambtstermijn.))

Soorten levensonderhoud in het leven

Levensonderhoud kan worden gedefinieerd als datgene waar iemand baat bij heeft, en het beperkt zich niet alleen tot geld

Maar er zijn andere soorten levensonderhoud, waaronder de volgende:

  • Vertrouwen:

    Het is een levensonderhoud dat de eigenaar ervan in deze wereld en het hiernamaals geluk brengt. Geloof brengt rust en kalmte in het hart van een moslim en maakt hem tevreden met wat de Almachtige God voor hem heeft toegewezen, en daardoor streeft hij ernaar Hem te behagen, en dit is de beste manier om het Paradijs te winnen.

  • Gezondheid en welzijn:

    Het is een van de belangrijkste voorzieningen die de Heer der Werelden aan Zijn dienaren geeft. Het is een grote zegen die velen misschien missen. Als een persoon gezond is en zijn lichaam vrij is van ziekten, dan is dit een van de grootste zegeningen dat niets in dit leven kan evenaren.

  • het geld:

    Het is een van de belangrijkste zaken voor ieder mens om in al zijn basisbehoeften en behoeften te voorzien, en hij moet geld uitgeven aan wat God behaagt en het niet verspillen aan verlangens en genoegens die de Heer der Werelden heeft verboden.

  • de goede vrouw:

    Dat iemand een goede vrouw heeft die hem helpt met de zaken van het leven, hem bijstaat in alle grote en kleine dingen, en hem leidt naar het pad van goedheid en het behagen van de Heer der Werelden, een voorziening die God schenkt aan wie Hij maar wil Zoals de Edele Boodschapper, vrede en zegeningen zij met hem, zei: (De wereld is een genot, en het beste genot ter wereld is een rechtschapen vrouw).

  • Goede nakomelingen:

    Het is een van de grootste zegeningen die iemand kan ontvangen, omdat het het beste is wat hij in zijn leven zal oogsten, in tegenstelling tot ellendige nakomelingen die ellende, lijden en vermoeidheid veroorzaken bij de mensen om hen heen.

  • Liefdevolle mensen:

    Met wie de Heer der Werelden tevreden is, zal op aarde aanvaard worden.Liefde voor mensen is een grote steun en zegen van God die dank en lof vereist.

  • Het verstrekken van kennis, jurisprudentie en wijsheid.

De kwestie van de verdeling van het levensonderhoud

De Heer der Werelden heeft alle mensen gelijk geschapen. Alles is vanaf onze geboorte verdeeld en bepaald, en ieder mens moet legitieme middelen gebruiken om in zijn levensonderhoud te voorzien.

Onze ware islamitische religie heeft luiheid verboden en opgeroepen tot het verdienen van geld. Het is de Almachtige God die het levensonderhoud aan Zijn dienaren heeft gegarandeerd en dit zonder uitzondering voor hen allemaal heeft bestemd. Alles heeft een maatstaf bij Hem, de Almachtige, en Hij is de Aanbieder en Gever.

Een persoon moet kalmeren, zijn ziel geruststellen, zijn hart troosten en zijn Schepper prijzen voor zijn voorziening, of deze voorziening nu klein of groot is, en hij moet beseffen dat hij niets anders zal verkrijgen dan wat de Almachtige God voor hem heeft toegewezen. De Edele Boodschapper zei: “

Een ziel zal niet sterven totdat zij haar termijn heeft volbracht en haar voorziening heeft ontvangen, dus vrees God en wees genereus in het zoeken. En niemand van jullie mag belast worden door het uitstellen van levensonderhoud door het te zoeken door ongehoorzaam te zijn aan God, want de Almachtige God verkrijgt niet wat Hij heeft ontvangen. behalve door gehoorzaamheid aan Hem.

“.

Daarom hebben we u verteld wat de redenen zijn om levensonderhoud te voorkomen. We ontvangen graag uw berichten en opmerkingen onder het artikel via onze website Saudi24.news.